Niedobór witaminy D – objawy oraz rola witaminy D dla organizmu człowieka

Witamina D ma dla naszego organizmu ogromne znaczenie. To dzięki niej nasze kości są odporne na złamania, a nasze zęby się nie psują. Jak zapewnić odpowiedni jej poziom i jakie są objawy niedoboru witaminy D? Czy witaminę D można przedawkować?

Za co odpowiada witamina D?

Najważniejsza dla naszego organizmu jest witamina D3. To dzięki niej kości prawidłowo się rozwijają i mineralizują. Dlatego w trosce o swoje kości wybieraj suplementy zawierające wapń i witaminę D3. Czasami wystarczy suplementacja samej witaminy D3, która odpowiedzialna jest za wchłanianie takich pierwiastków jak wapń i fosfor.

Prawidłowy poziom tej witaminy w naszym organizmie ma ogromne znaczenie. Niedobory tej witaminy zwiększa ryzyko chorób autoimmunologicznych (w tym stwardnienia rozsianego), chorób nowotworowych (raka piersi i jelita grubego), chorób układu krążenia, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy oraz otyłości. Dla rozwijającego się płodu brak witaminy D może oznaczać zaburzenia rozwoju mózgu i uszkodzenia funkcji mózgowych. Podejrzewa się, że niedobór witaminy D3 w organizmie przyszłej mamy może być jedną z przyczyn autyzmu.

Niedobór witaminy D3 – objawy

Najczęstszymi objawami niedoborów witaminy D są bóle stawów, kości oraz mięśni oraz problemy z zębami. Również biegunka i brak apetytu, a także zaburzenia widzenia i bezsenność mogą wynikać właśnie z niedoborów.

Witaminę D trudno jest dostarczyć z pożywieniem, ale dobrą dietą można wspomóc profilaktykę. Stosunkowo najwięcej witaminy D3 zawierają ryby, a ponieważ witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, wybieraj tłuste ryby morskie.

Dla zachowania prawidłowego poziomu witaminy D powinniśmy codziennie chodzić na spacery. Wystarczy codziennie spacerować przez 20 minut, by w naszej skórze doszło do odpowiednich procesów, podczas których wytworzy się witamina D. Nie rezygnujmy ze spacerów także w pochmurne dni – przez warstwy chmur również przenikają promienie słoneczne.

Przedawkowanie witaminy D – objawy

Nadmiar witaminy D jest równie niebezpieczny, jak jej niedobór. Dlatego suplementację witaminą D należy przeprowadzać pod czujnym okiem lekarza. Do objawów przedawkowania witaminy D należą:

  • Utrata apetytu
  • Nudności i wymioty
  • Biegunka
  • Duże uczucie pragnienia
  • Częste oddawanie moczu
  • Osłabienie
  • Nadmierne pocenie się
  • Świąd skóry
  • Bóle głowy i oczu

W konsekwencji długotrwałego nadmiaru witaminy D w organizmie może dojść do zaburzeń pracy serca i ośrodkowego układu nerwowego, a także do odkładania się wapnia w tętnicach, nerkach i w sercu.

Przy każdej okazji podkreślamy, że najważniejsza i najskuteczniejsza jest profilaktyka. Dlatego zalecamy codzienne spacery, najlepiej dłuższe niż 20 minut. Również kąpiele słoneczne mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie – pamiętaj o użyciu kremu z odpowiednim filtrem UV i ciesz się piękną opalenizną i zdrowymi kośćmi!

Kategorie
Samopoczucie i zdrowie